T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KAYSERİ / TOMARZA - Dadaloğlu İlkokulu

Haberler

May

Nis

May

Nis

İL VE İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLERİMİZ, KAYMAKAM BEY ,BELEDİYE BAŞAKANIMIZ AYTEMİZ 12 BAYİ,BASIN ÇOK SAYIDA MİSAFİR VE VELİ TARAFINFDAN AÇILIŞ GERÇEKLEŞTİ.AYTEMİZ KAYSERİ  PETROL BAYİLERİ TARAFINDAN OKULUMUZUN İÇ VE DIŞ ÇEPHESİ BOYANDI.TESEKÜRLER EMEĞİ GEÇEN HERKESE TEŞEKÜR EDERİM.

Nis

Kas

May

 

 

Ekmek İsrafı

 

İnsanlık tarihine eşit bir serüveni olan ekmek, insanlığın en ortak besin maddelerinin başında yer almaktadır. Ülkemizin bir tahıl ülkesi olması, yılardır süregelen beslenme alışkanlıkları ve sosyo-ekonomik yapısı nedeniyle ekmeğin beslenmemizdeki önemi daha da fazladır. Devlet Planlama Teşkilatı ve Dünya Sağlık Örgütü raporlarına göre; Türkiye´de temel besin, ekmek ve diğer tahıl ürünleridir ve günlük enerjinin ortalama %44´ü sadece ekmekten, %58´i ise ekmek ve diğer tahıl ürünlerinden sağlanmaktadır.

Sofralarımızın vazgeçilmez besin maddesi olan ekmek, karbonhidrat ve protein kaynağı olarak beslenmede önemli bir yere sahiptir. Ülkemizde kişi başına günde yaklaşık olarak 400 - 450 gr ekmek tüketilmektedir. Yani, ülke genelinde kişi başına tüketilen enerji miktarının yaklaşık %45´i, protein miktarının da %47´si ekmekten sağlanmaktadır. Karbonhidrat ve protein kaynağı olan ekmeğin beyaz, kepek, çavdar, mısır, tam tahıllı, çok tahıllı gibi pek çok çeşidi bulunmaktadır. Tahıl tanesi öz, kepek ve endosperm olmak üzere 3 bölümden oluşur.

B grubu vitaminleri, çinko, magnezyum, selenyum, krom gibi mineraller, posa, fenol, fitat, saponinler gibi maddeler öz ve kepek bölümlerinde daha çok bulunur. Endosperm daha çok nişasta ve proteinden oluşmuştur. Öğütme işlemi sırasında beyaz ekmek, B grubu vitaminleri ve bazı mineraller açısından kayba uğrar. Tam tahıl ekmeği posa, E vitamini, selenyum, demir, magnezyum, çinko ve B vitaminleri (B1, B6, niasin) gibi besin öğeleri bakımından zengindir. B vitaminleri öğrenme ve kavrama fonksiyonlarının gelişimi, aneminin önlenmesi, bazı doğum kusurlarının önlenmesi, kardiyovasküler hastalıklar ve kanserin önlenmesi, bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde önemlidir. Posa içeren esmer ekmeklerin, glisemik indeks (kan şekerini yükseltme oranı referansı) değeri beyaz ekmeğe oranla daha düşüktür. Glisemik indeksinin düşük olması ve posa içeriğinin yüksek olması tokluk hissini de artırır. Gerek kan şekerinin ayarlanmasında gerekse de daha fazla tokluk hissi vermesi nedeniyle kilo kontrolünde esmer ekmek kullanımı beyaz ekmeğe oranla daha avantajlıdır. Ayrıca posa, sindirim sistemi sağlığının korunmasında ve buna bağlı kolon kanser riskinin azaltılmasında önemlidir.

Tahıla dayalı beslenmenin hakim olduğu ülkemizde her yıl yaklaşık 44 milyar adet ekmek üretilmekte, üretilen ekmeğin yaklaşık 40 milyar adeti tüketilmekte 4 milyar adeti ise israf edilmektedir. İsraf edilen ekmek ülke ekonomisini yılda yaklaşık 700 milyon dolar kayba uğratmaktadır. Günlük israfın 750 milyar liralık kısmı Ankara, İstanbul ve İzmir illerinde gerçekleşmektedir. İstanbul ilimizde günde 2 milyon ekmek israf edilirken, Ankara ve İzmir illerinde bu sayı yaklaşık 600 bini bulmaktadır.

Düşük gelir gruplarında ekmek tüketimi fazla olmasına karşın israf daha az olmakta, gelir düzeyi yükseldikçe ekmek tüketimi azalmakta ancak israf artmaktadır. Ekmeğin çöpe atılmasındaki faktörler gereğinden fazla ekmek satın alınması, satın alınan ekmeğin uygun koşullarda saklanmaması ve kalitesinin düşük olması şeklinde sıralanabilir. Ekmek israfında yüzde 70 oranı ile yemekhaneli işyerleri, hastane, yatılı okul, öğrenci yurdu, otel ve lokantalar ilk sırada yer almaktadır.

Ekmek İsrafını Azaltmak İçin Evlerde Neler Yapılmalıdır ?

  • İhtiyaçtan fazla ekmek alınmamalı,
  • Ekmek poşette saklanmalı,
  • Uzun süreli saklama amaçlanıyorsa ekmeğin derin dondurucuda ve poşet içerisinde saklanmalı,
  • Ekmek dilimlenerek tüketilmeli,
  • Kuruyan ekmekler israf edilmemeli, içinde az miktarda su kaynayan tencerenin üzerine yerleştirilen süzgeç üstüne konularak tüketilmeli,
  • Bayatlayan ekmekler galeta unu veya kurutulmuş ekmek içi şeklinde çeşitli yemek, pasta ve tatlı yapımında kullanılmalıdır.

Toplu Tüketim Yapılan Kuruluşlarda Alınması Gereken Tedbirler

Toplu Tüketim Yapılan Kuruluşlarda Alınması Gereken Tedbirler

  • Toplu tüketim yerleri olan; hastane, yatılı okul, askeri birlik ve öğrenci yemekhanelerinde 'ekmek israfı önleme planları' oluşturulması ve hayata geçirilmesi,
  • Üretimin talebe göre planlanması,
  • Raf ömrü uzun kaliteli ekmek üretilmesi,
  • Ekmeklerin fırında veya satış yerinde uygun koşullarda saklanması,
  • Toplu yemek tüketim yerlerinde ekmeğin dilimlenmiş veya küçük yuvarlak ekmek olarak verilmesi,
  • Self servis tezgahlarında ekmeğin baş tarafta değil, yemeklerden sonra yer alması,

Toplu yemek tüketim yerlerinde, mönüye göre ekmek siparişi verilmesi, artan ekmeklerin daha sonraki günlerde kullanılmasını sağlayacak mönü düzenlemesi yapılması önerilmektedir. Kaynak: http://www.beslenme.gov.tr/index.php?lang=tr&page=123

Detaylı Bilgi için aşağıdaki web sitesini ziyaret edebilirsiniz...

http://www.ekmekisrafetme.com/Pages/Index.aspx

Mrt

23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI  OKULUMUZDA, TÜM ÇOŞKUYLA KUTLANDI.

Ekm

Mrt

BAŞTA PROJE SORUMLUSU ŞÜKRÜ SARIKAYA,ERCİYES ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ,MUSTAFA YALDIRGAN BEY E,TÜM ÖĞRETMENLERİMİZE ,EMEĞİ GEÇEN VELİLERİMİZE, ÖĞRENCİERİMİZE  VE TÜRKİYE NİN DEĞİŞİK ŞEHİRLERİNDEN KİTAP YOLLAYAN HAYIRSEVERLERE TEŞEKKÜR EDİYORUZ. KÜTÜPHANEMİZ 15/03/2016 TARİHİNDE HİZMETE GİRMİŞTİR,HAYIRLI UĞURLU OLSUN.

Şbt

Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB), Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve eşi Emine Erdoğan tarafından canlı yayında başlatılan Okuryazarlık Seferberliği´ne ilişkin usul ve esaslar belirlendi. 

Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, Okuryazarlık Seferberliği´ne ilişkin usul ve esasların yer aldığı genelgeyi 81 ile gönderdi.

Bakan Yılmaz, genelgede, 2008 yılına girildiğinde okuma yazma bilmeyen yetişkinlerin sayısının 4 milyon 863 bin 414 kişi (yüzde 9,24) iken Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve eşi Emine Erdoğan´ın başlattıkları ve gerçekleştirdikleri "Ana-Kız Okuldayız" kampanyası sonunda 2012 yılında bu sayının 2 milyon 784 bin 257 kişiye (yüzde 4,93) düşürüldüğü bilgisini verdi.

2,5 milyona yakın

2017 TÜİK verilerine göre 80 milyon 810 bin olan Türkiye nüfusunun 60 milyonunun 14 yaş ve üzerinde olduğunu hatırlatan Yılmaz, bu nüfustan, örgün eğitim çağı dışına çıkmış olanlardan 2 milyon 462 bin 613´ünün (yüzde 4,09) halen okuma yazma bilmediğini bildirdi. 

 Kurslar 5 Mart´ta başlıyor

Genelgeye göre, Okuryazarlık Seferberliği çalışmalarının ilk dönemi 5 Şubat-15 Mayıs 2018 tarihleri arasını kapsayacak. Bu kapsamda, 5-19 Şubat 2018 tarihleri arasında halk eğitimi merkezlerince il ve ilçelerdeki okuma yazma bilmeyenlerin tespiti için gerekli alan tarama çalışmaları yapılacak. Başlatılan çalışmaların etkin duyuru ve tanıtımı yapılacak.

Kurslar, 5 Mart´ta başlatılacak ve en geç 11 Mayıs´ta tamamlanacak. Seferberlik kapsamında açılacak okuma yazma kurslarında görev alan öğretmenlerin ücretleri Milli Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karara göre ödenecek. 

Cumhuriyetten bugüne okuma yazma kampanyaları

MEB Hayatboyu Öğrenme Genel Müdürü Mehmet Nezir Gül ise konuya ilişkin AA muhabirine yaptığı açıklamada, Türkiye Cumhuriyeti hükümetlerince 1928´den bu yana çeşitli adlar altında okuma yazma öğretimine ilişkin kampanya ve seferberlik çalışmalarının yürütüldüğünü anlattı.

1928´den 1959 yılına kadar Millet Mektepleri ve Halk Dershaneleri aracılığıyla okuma yazma alanında 97 bin 317 kurs açıldığını belirten Gül, 1 milyon 867 bin 920 kişinin bu kurslarda eğitim aldığını aktardı.

Çalışmalarla 1927´de yüzde 11 olan okur-yazarlık oranının 1935´te yüzde 20,4´e, 1950´de yüzde 33,6´ya, 1960´ta ise yüzde 39,5´e çıkarıldığını ifade eden Gül, günümüzde ise 14 yaş ve üstü çağ nüfusunun yüzde 95,9´unun okuma yazma bildiğini, geriye kalan yüzde 4,09 oranın ise okuma yazma bilmediğini ifade etti. Gül, çağ nüfusu içerisinde okuma yazma bilmeyen kadınların oranının yüzde 6,8, erkeklerin ise 1,28 olduğunu bildirdi.

MEB´de Yürütme Kurulu görev yapacak

Okuryazarlık sorununun başta İstanbul olmak üzere sürekli göç alan 10 büyük ilde toplandığına dikkati çeken Gül, bu illerin İstanbul, Şanlıurfa, Diyarbakır, Ankara, Adana, Bursa, Van, Gaziantep, Mardin ve İzmir olarak sıralandığını belirtti.

Bakanlık olarak Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve eşi Emine Erdoğan tarafından başlatılan Okuryazarlık Seferberliği´ne ilişkin yoğun bir çalışma yürüttüklerini dile getiren Gül, şöyle devam etti:

"Bakanlık olarak hedefimiz, okuma yazma bilmeyen herkese okuma yazmayı öğretmek. Bakanlıkta Okuryazarlık Seferberliği Yürütme Kurulu oluşturuldu. Diğer bakanlıklarla da işbirliği içinde çalışacağız. İllerde de vali ya da vali yardımcısı başkanlığında yürütme kurulları seferberliğe ilişkin çalışmaları yürütecekler. İllerde ve ilçelerdeki belirlenen heyetler, muhtarların da desteğiyle ev ziyaretleri yapacak ve okuma yazma bilmeyen vatandaşlar kurslara davet edilecek. Etkin bir tanıtım programı da yürütülecek."

Nis

May

 

22/05/2015 tarihlerinde Tomarza İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ve Tomarza Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen,  ilçemizde bulunan, ilkokulların katıldığı bilgi yarışmasında okulumuz 1.olmuştur

İlkokullar arası bilgi yarışmasında

1.Dadaloğlu İlkokulu

2.Sarımehmetli İlkokulu

3.Zekiye Canpolat İlkokulu

Nis

Bilgi Yarışması Düzenlendi

Yarbay Bekir Temel, Rahime Akıncı ve Dadaloğlu İlkokulları arasında sınıflar arası bilgi yarışması düzenlendi. İlçe Milli Eğitim Müdürü Yaşar ÖZTÜRK ´´bu tür yarışmaların öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini artırmaya yardımcı olacağını ve bütün hayatları boyunca  katıldıkları bu organizasyonu unutamayacaklarını´´ belirtti.

Yarışma sonucunda oluşan sıralamalar şu şekilde.

2. sınıflarda:

1. Dadaloğlu İlkokulu
2. Rahime Akıncı İlkokulu
3. Ş. J. Yarbay Bekir Temel

3. Sınıflarda

1. Dadaloğlu İlkokulu 
2. Rahime Akıncı İlkokulu
3. Ş. J. Yarbay Bekir Temel İlkokulu

4. sınıflarda

1. Dadaloğlu İlkokulu 
2. Ş. J. Yarbay Bekir Temel İlkokulu
3.  Rahime Akıncı İlkokulu
 
yarışmanın düzenlenmesinde emeği geçenlere teşekkür ederiz.